Modeontwerper Dries Van Noten opende in Parijs een beautyboutique met modeaccessoires, tien verschillende geuren en maar liefst 36 lipsticks. Bazaars Miluska van ’t Lam ging met hem in gesprek.


In gesprek met Dries van Noten

Het is een warme zomeravond tijdens Haute Couture Week als de deuren officieel opengaan van de voormalige galerie aan Quai Malaquais. Het gebouw ligt midden in het artistieke domein Rive Gauche, uitkijkend over de rivier waaraan die linkeroever zijn naam ontleent: de Seine. De etalages van Galerie Quai Malaquais, zoals de nieuwe boutique van Dries Van Noten heet, tonen uitvergrote lippen, gemaakt van aardewerk, kleurige parfumflessen, geplaatst op aardewerken neuzen en kunstwerken van een van zijn favoriete kunstenaars, de Britse Gill Button. Binnen lijkt de beautyboutique nog op een kunstgalerij, alleen de kunstwerken zijn verruild voor nog meer flessen en accessoires, zoals tassen en zijden sjaals. Maar ook juwelen en lipsticks, verpakt in glanzende, grafische omhulsels. De ontwerpen staan opgesteld alsof het sculpturen zijn, die je van alle kanten kunt bewonderen, ingebed in het Dries Van Noten-universum. Aan de muur pronkt een klassiek blauw met gouden wandkleed met afbeeldingen van exotische planten. Op de vloer staat een poef met passementen.

Wat is de visie van de ontwerper achter zijn beautycollectie? Dries: ‘Toen we meer dan vijf jaar geleden onderdeel werden van het Spaanse luxemodehuis Puig (eigenaar van merken als Paco Rabanne, Jean Paul Gaultier, Nina Ricci, Byredo en Christian Louboutin, red.) was eerst het idee om een eigen parfum te lanceren. Terwijl we erover in gesprek waren, realiseerde ik me dat ik slechts één parfum te beperkt vond. Met name omdat ik zo veel verschillende typen vrouwen en mannen kleed, en veel verschillende karakters. Zo ontstond het idee om meerdere geuren te ontwerpen, zodat iedereen zelf kan ontdekken welk verhaal ze willen vertellen met hún parfum. Ik wil voorkomen dat ik dicteer. Ook houd ik van het idee dat je voor verschillende gelegenheden een andere geur kunt dragen, en geuren kunt combineren. Eigenlijk zoals ik ook kleding ontwerp.’

Dit artikel is een preview. Je leest het complete interview met Dries van Noten in ons nieuwste nummer, dat je via pre-order online bestelt of vanaf 20 september scoort bij geselecteerde boekhandels.